Skip links

Jaką sumę ubezpieczenia wybrać w Allianz Skarbowym?

Allianz Skarbowy to jedyne z naszych ubezpieczeń, w których Klient musi podjąć decyzję co do wysokości sumy ubezpieczenia. W Allianz Podatniku jest ona nielimitowana, a jedynym ograniczeniem jest liczba sporów podatkowych. W Allianz Doradcy natomiast jedynym ograniczeniem jest liczba problemów, z którymi Klient może się zgłosić do Instytutu Studiów Podatkowych. W Allianz Skarbowym jednak Klient staje przed wyborem.

Dwa warianty ubezpieczenia

Zakup polisy Allianz Skarbowy jest możliwy na dwa sposoby: wariant imienny, czyli 1 polisa = 1 ubezpieczony lub wariant grupowy (bezimienny), czyli 1 polisa = ubezpieczeni wszyscy pracownicy ubezpieczającego. Wariant grupowy jest przede wszystkim polecany średnim i dużym spółkom, a także grupom kapitałowym z rozwiniętym działem księgowym oraz kadrowo-płacowym. Wybierając wariant grupowy z pewnością będzie on korzystniejszy zarówno pod względem składki jak i łatwości zarządzania polisą – o nikim nie zapomnimy, nie będziemy także musieli pamiętać o zmianach ubezpieczonych osób w przypadku odejścia pracownika lub zatrudnienia nowej osoby. Należy pamiętać, że odpowiedzialność karnoskarbowa dotyczy nie tylko członka zarządu czy pracownika działu księgowego, ale również przedstawiciela handlowego czy sprzedawcę. Wariant indywidualny sprawdzi się przede wszystkim w mikro i małych firmach, gdzie liczba osób narażonych na ryzyko skarbowe jest mała.

Na co zwrócić uwagę wybierając sumę ubezpieczenia?

Suma ubezpieczenia to maksymalna kwota, którą ubezpieczyciel wyda na sfinansowanie kosztów adwokata w przypadku postępowania karnego skarbowego oraz karnego w zakresie spraw gospodarczych. Godzina pracy prawnika – specjalisty w sprawach karnych skarbowych może wynieść nawet kilkaset złotych! W ramach sumy ubezpieczenia Ubezpieczony ma do wykorzystania podlimit 50% na refundację nałożonych na Niego grzywien i mandatów skarbowych. Potencjalne kary za wykroczenia skarbowe mogą sięgnąć kwoty ok 50.000 zł, natomiast za przestępstwa ponad 26.000.000 zł! Nie należy zapominać o części OC, czyli możliwości skorzystania z polisy w przypadku roszczenia pracodawcy.

Jaką sumę ubezpieczenia wybrać?

Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Wszystko zależy oczywiście od potencjalnej szkody, która może wystąpić. W przypadku pracownika księgowości lub działu kadr i płac powinna wystarczyć taka suma, która pokryje trzykrotność miesięcznego wynagrodzenia. W przypadku głównego księgowego / dyrektora finansowego w małych i średnich firmach rozsądnym minimum wydaje się być suma nie mniejszą niż 100.000 zł. W przypadku przedsiębiorcy prowadzącego mikro lub małą firmę, bądź członka zarządu takiej spółki, rekomendujemy sumę nie mniejszą niż 200.000 zł. Należy pamiętać, aby rozszerzyć polisę o klauzulę karną (klauzulę nr 1 do OWU), która zapewnia refundację kosztów adwokata w przypadku postępowań karnych w zakresie spraw gospodarczych. W przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw rekomendujemy zakup polisy grupowej, w której klauzula karna jest już w cenie ubezpieczenia. Minimalna suma ubezpieczenia w wariancie grupowym to 1.000.000 zł. Polisę grupową możemy rozszerzyć o inne dodatki, o których szerzej piszemy w artykule dotyczącym Grupowego Allianz Skarbowego. Zastanawiając się nad wysokością sumy ubezpieczenia należy wziąć pod uwagę również w jakiej branży prowadzimy swój biznes – są branże, w których jest większe ryzyko popełnienia błędu oraz częstszej kontroli podatkowej lub skarbowej.